" Niepełnosprawne dziecko
daje rodzicom niewyobrażalny pokład sił i woli walki o lepsze jutro.
Napędza nas do działania.
Dzięki niemu wiemy, że jesteśmy ważni.
Chociaż czasami są chwile zwątpienia
wystarczy spojrzeć jakie postępy robi nasze dziecko i wtedy wiemy,
że nasza praca nie poszła na marne. "
Drodzy Rodzice!
Gdy coś Was zaniepokoi w rozwoju Waszego dziecka i chcecie skonsultować problem ze specjalistami,
zapraszamy do Punktu Konsultacyjnego w naszym przedszkolu dla chętnych rodziców także spoza przedszkola;
Na konsultacje można umówić się telefonicznie - (18) 540-42-23
W Naszej placówce prowadzimy Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka
Wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka objęte mogą być dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole.
Zajęcia prowadzi zespół specjalistów:
-psycholog;
- logopeda (neurologopeda);
- pedagog specjalny (oligofrenopedagog, surdopedagog);
- fizjoterapeuta.
W przedszkolu prowadzone są także zajcia z hipoterapii.
Opracowują oni dla każdego dziecka indywidualny program terapii dostosowany do jego potrzeb i możliwości.
Wczesne wspomaganie dzieci może dotyczyć:
- stymulacji rozwoju intelektualnego;
- rozwoju motorycznego;
- stymulacji polisensorycznej;
- rozwoju mowy i języka;
- orientacji i poruszania się w przestrzeni;
- usprawniania widzenia i słuchu;
- umiejętności samoobsług;
- funkcjonowania w środowisku rówieśniczym;
Rodzicom oferujemy:
- wsparcie w procesie pełnej akceptacji niepełnosprawnego dziecka;
- pomoc we właściwym organizowaniu najbliższego otoczenia dziecka;
- porady na temat jego rozwoju;
- zajęcia instruktażowe i poradnictwo w zakresie działań rewalidacyjnych;
- pomoc w wyborze zabawek, sprzętu i pomocy rehabilitacyjnych;
- kontakt z innymi rodzicami mającymi podobne problemy z dziećmi;
W pracy wykorzystujemy następujące metody:
W terapii logopedycznej wykorzystywane są elementy min.:
- Kinezjologii Edukacyjnej Paula Denissona (tzw. „gimnastyka mózgu”)
- Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
- Metody Dobrego Startu prof. Marty Bogdanowicz
- Muzykoterapii
- Logo rytmiki
- Ćwiczeń relaksacyjnych
- Masażu logopedycznego
- Metody wczesnej nauki czytania J. Cieszyńskiej (metoda krakowska)
- Metody komunikacji alternatywnej
- Zabawy i gry komputerowe
W terapii psychologiczno- pedagogicznej wykorzystywane są elementy min.:
- Metodę ruchu rozwijającego Veroniki Sherborne
- Programy Aktywności M. i Ch. Knill’ów
- Integrację sensoryczną
- Metodę Dobrego Startu
- Kinezjologię Edukacyjną P.Dennisona
- Metody Rudolfa Labana i pedagogiki zabawy
- Niedyrektywną terapię zabawową
- Zabawy z wykorzystaniem materiałów nieustrukturalizowanych
- Metody relaksacyjne
- Metodę muzykoterapii
- Zabawy paluszkowe
- Zabawy i gry komputerowe
- Masaże klasyczne
- Zabawy interakcyjne K. Vopela
- Metodę malowania dziesięcioma palcami
W fizjoterapii wykorzystywane są elementy min.:
- Terapii Neurorozwojowej NDT- Bobath;
- Terapii funkcjonalnej- PNF;
- Terapii integracyjnej;
- Integracji sensorycznej;
- Terapii manualnej;
W RAMACH WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA PROWADZONA JEST:
TERAPIA PEDAGOGICZNA,
obejmuje wiele form zajęć indywidualnych oraz grupowych w zakresie stymulacji rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego dziecka. Pedagog specjalny prowadzi ćwiczenia w zakresie usprawniania: percepcji wzrokowej i słuchowej, spostrzegania, koordynacji wzrokowo – ruchowej, koncentracji uwagi i myślenia, sprawności manualnych, grafomotorycznych, orientacji przestrzennej i świadomości własnego ciała, ćwiczenia integracji zmysłów, a także trening samodzielności i samoobsługi.
TERAPIA LOGOPEDYCZNA
logopeda kształtuje, doskonali mowę i umiejętność komunikowania się dziecka poprzez różnego rodzaju zabawy stymulujące rozwój mowy, ćwiczenia usprawniające pracę aparatu mowy, ćwiczenia narządów artykulacyjnych, ćwiczenia fonacyjne, ćwiczenia słuchowe – słuchu fonemowego, fonetycznego i melodii wypowiedzi, wywoływanie i utrwalanie prawidłowej artykulacji głosek, ćwiczenia rozwijające, bogacące zasób słów w słowniku biernym i czynnym, ćwiczenia rozwijające mowę spontaniczną, umiejętność wypowiadania się zadaniami. Logopeda daje wskazówki rodzicom, jak pracować z dzieckiem.
TERAPIA PSYCHOLOGICZNA
obejmuje rozpoznanie możliwości psychofizycznych dzieci poprzez prowadzenie badań i działań diagnostycznych. Psycholog udziela rodzicom wsparcia i pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych swoich dzieci oraz poszerza wiedzę rodziców w zakresie pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – poprzez organizację indywidualnych konsultacji i rozmów.
TERAPIA RUCHOWA
obejmuje usprawnianie małej i dużej motoryki u dzieci z deficytami w rozwoju psychoruchowym. Fizjoterapeuta proponuje rodzicom zestawy ćwiczeń indywidualnych, dzięki którym dziecko będzie doskonaliło rozwój motoryczny. W terapii ruchowej wykorzystywane są elementy integracji sensorycznej, która ma na celu pobudzić zmysły dotyku, wzroku, słuchu, smaku, węchu, równowagi oraz receptory czucia głębokiego.